تعمل باشكاتب على خلق شبكة من وسائل الإعلام المجتمعية في المناطق المُهمَّشة في مصر، يُديرها على نحوٍ كامل مجموعة من النشء (من سن 12 إلى 18 عامًا).
يشارك هؤلاء النشء بنشر موضوعات ومحتوى إبداعي في مطبوعات غير دورية توزع بالمجان في المناطق التي يعيشون بها كما تُنشر على مواقع إلكترونية. وتتيح هذه الشبكة خلق حالة من الحوار في المناطق المهمشة وتطوير مهارات النشء المشاركين في أنشطة باشكاتب، كما تظهر من خلال آراء سكان المناطق المحليّة وقضاياهم.
تمارس باشكاتب مهمتها من خلال تقديم ورش تدريبية للشباب في مناطق مُهَمَّشة مُختارة في مصر، ودعمهم في تشغيل وسائل الإعلام المجتمعية وإدارتها وتطوير مهاراتهم.
تلتزم باشكاتب بإعادة استخدام غالبية مواردها المالية مرة أخرى في سبيل تحقيق الهدف الاجتماعي الخاص بتطوير النشء في المناطق المهمشة.
 
==========================
 
Bashkatib is a network of community media outlets run by youth in socially, economically and geographically marginalized areas in Egypt. Youth publish news and creative content in publications distributed for free in their local areas. Simultaneously, they upload media-rich content to an online local news portal.
Our vision is to create a network of community media outlets, edited and managed by Egyptian youth (from 12 to 17 years old). This network will lead to the creation of a kind of localized observation over local government institutions and their performance, as expressed through the views and issues of the inhabitants of local areas.
Our mission is to establish training workshops for youth in marginalized areas in Egypt, develop their skills, and help them to continue producing local media work after the end of the workshops.
Bashkatib is committed to reinvests most of its profits back into its social mission.